W wielu branżach mamy do czynienia z naprawdę sporą konkurencją. Właściciele firm spotykają się również z różnymi trudnościami. Jednak wielu z nich cały czas potrafi zdobywać nowych klientów i zwiększać sprzedaż. Powstaje pytanie – jak oni to robią? I co można zrobić, by nasza firma również przynosiła zyski?
Znajomość produktu lub usługi
Żeby móc coś sprzedać, trzeba to naprawdę dobrze znać. Klienci szybko są w stanie wychwycić, że sprzedawca nie ma pojęcia o czym mówi. Dlatego należy się dobrze przygotować – poznać produkt lub usługę, znać jego cechy, dobre strony itd. Dzięki temu łatwiej będzie mówić z przekonaniem i zachęcić klientów do zakupu.
Znajomość rynku docelowego
Równie ważna jest wiedza na temat potencjalnych klientów. Należy zastanowić się nad tym, do kogo chcemy trafić, jakie cechy może mieć taka osoba i jakie korzyści odniesie z zakupienia naszego produktu lub naszej usługi. Niezwykle ważne jest odpowiednie przygotowanie, a także indywidualne podejście do każdego klienta.
Znajomość konkurencji
Dobry sprzedawca musi również znać konkurencję – i to niezależnie od tego, jak jest ona duża. Trzeba zatem przygotować listę takich firm czy innych sprzedawców. Celem jest ustalenie tych czynników, które wyróżniają nas na tle konkurencji – będą one działały na nasza korzyść. Można wziąć pod uwagę takie kwestie jak koszty, jakość produktów, zakres działania, lokalizacja, reputacja firmy.
Aktywność
Niezwykle ważne jest to, by być aktywnym sprzedawcom. Nie należy czekać na klienta – na jego wizytę lub telefon. Należy przygotować własną strategię sprzedaży, określić działania marketingowe – i działać zgodnie z planem. Dzięki temu łatwiej będzie pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż.
Dbanie o stałych klientów
Nie należy skupiać się wyłącznie na poszukiwaniu nowych klientów. Należy też zadbać o tych, którzy obecnie korzystają z naszych usług. Warto się nimi zainteresować, skontaktować osobiście by powiadomić o nowych możliwościach, nowej ofercie, promocjach czy zniżkach, a także zaproponować coś szczególnego, np. bony rabatowe. To z pewnością zachęci ich do dalszej współpracy.
Badanie uzyskiwanych wyników
Stale należy też kontrolować postępy i analizować wyniki sprzedaży. To pozwoli sprawdzić, jakie działania przynoszą najlepsze efekty i pomagają zwiększyć sprzedaż, a z jakich lepiej zrezygnować. Można to robić przy pomocy specjalnych programów, które pomagają zarządzać relacjami z klientem.
Determinacja
Aby osiągnąć dobre wyniki nie należy szybko rezygnować. Sprzedawca musi być uparty. Dzięki temu na pewno znajdzie sposób, który pomoże mu osiągnąć oczekiwane efekty.